מהן בדיקות אבחנתיות?

מהן בדיקות אבחנתיות?

MRI/PET-CT/CT

בדיקות אבחנתיות הן בדיקות מעמיקות ויקרות כמו בדיקת MRI או CT . ניסיון לקבוע תור לבדיקות אלו ברפואה הציבורית מחייב זמני המתנה בלתי סבירים, העלולים אף להגיע למספר חודשים.

היתרון של בדיקות אבחנתיות באופן פרטי הוא קיצור התור בצורה משמעותית מאד. החשיבות בביצוע בדיקות אלו עשויה בפרק זמן סביר עשויה להיות קריטית לאבחנה וטיפול, ובוודאי לשקט הנפשי.  נוסף על כך, בדיקות אבחנתיות הן לרוב בדיקות בעלות גבוהה, ועל כן יש יתרון מובהק לשימוש בכתב השירות של "בריאות פלוס", המעניק אפשרות לקבלת החזר כספי  (בהתאם לתנאי כתב המנוי).

בדיקת MRI

בדיקת MRI, דימוי תהודה מגנטית, היא בדיקה המבוצעת בצורה לא פולשנית ומשתמשת בטכנולוגיה כדי ליצור תמונה והמחשה של איברים פנימיים בגוף.

הבדיקה מתבצעת ללא חשיפה לקרינה ומשתמשים בה לבדיקות מגוונות כגון סריקות מוח, מפרקים, עמוד השדרה ועוד.

בבדיקת MRI ניתן לראות (בשונה מבדיקות רנטגן) רקמות רכות ולא עצמות, ולכן חלק מהשימושים השכיחים בה היא לגילוי גידולים במוח, הערכת מצב מיניסקוסים ורצועות בברכיים, פציעות כתפיים, אבחון טרשת נפוצה, פריצות דיסק ועוד.

שימושים נוספים של MRI היא בדימות כלי הדם, דימות הלב ותפקוד הלב, פעילות מוחית FMRI. אחד היתרונות של הבדיקה היא היכולת לראות את הרקמה מזוויות שונות. הבדיקה מאפשרת לרופאים לקבל תמונה מעמיקה וטובה, ללא צורך בניתוח או החדרת אמצעים אבחנתיים לתוך הגוף.

בדיקת CT

בדיקת CT, טומוגרפיה ממוחשבת, היא בדיקת דימות שמעניקה תמונה תלת מימדית של פנים הגוף.
הבדיקה מאפשרת ליצור דימוי תלת ממדי של הגוף או דימוי דו ממדי של חתכים ספציפיים.

בבדיקת CT ניתן להשתמש לאיבר ספציפי והיא מאפשרת תמונה באיכות גבוהה, המאפשרת להבחין בהבדלים ברמת צפיפות האיברים בגוף בצורה מדויקת מאוד. השימוש בה, בין היתר, להערכת שברים וחבלות בגפיים, כאבי גב, כאבי בטן, בעיות אף-אוזן-גרון, אבחון שבץ מוחי, גידולי מוח, מחלות ריאות שונות, מחלות בחלל הבטן, גידולים ועוד.

בדיקת PET-CT

בדיקת PET-CT היא בדיקת דימות רפואי המשלבת את טכנולוגית ה- CT וטכנולוגיות PET. שילוב הטכנולוגיות משמש בעיקר לצורך אבחון גידולים סרטניים, מאפשרת הבחנה בין גידולים שפירים לממאירים, הערכת פעילות הלב, אבחון מחלות נוירולוגיות מחלות פסיכיאטריות, מחלות זיהומיות ועוד.

הבדיקה עוזרת מאוד בתחום האונקולוגיה לקביעת שלב המחלה, על מנת להתאים את דרך הטיפול בחולה.

השילוב של שתי הטכנולוגיות מאפשר קבלת תמונה אנטומית ותמונה תפקודית במכשיר אחד, והתוצאה היא קבלת תמונה מדויקת יותר מאשר כאשר הבדיקות נעשות בצורה נפרדת.

הבדיקה מתבצעת בעיקר (אך לא רק) לחולים אונקולוגים ובעזרתה הרופא יכול לבנות תמונה ולאפיין בצורה מדויקת יותר, לבנות תמונה תלת ממדית של הממצאים, ולקבל הערכה של הגידול וכיצד הוא מגיב לטיפול. הבדיקה אינה כרוכה בתופעות לואי והיא משמעותית לבניית תוכנית טיפול או שינוי שלה.

עם הכרת מגוון הבדיקות האבחנתיות ניתן להבין ביתר שאת את החשיבות בנגישות לבדיקות אלו, לכל מקרה שלא יהיה. כתב המנוי של "בריאות פלוס" מעניק את הנגישות המתבקשת בעת הנדרשת.

דילוג לתוכן